Ukáž menu |    Schovaj menu Listuj dozadu |    Listuj dopredu

11.2 Základné pojmy a hlavné rozmery ozubenia

Základnou funkčnou jednotkou ozubených prevodov je dvojica ozubených kolies - ozubené súkolesie. Tvorí ho dvojica funkčne spojených spoluzaberajúcich ozubených kolies, z nich menšie sa nazýva pastorok, väčšie koleso. Všetky geometrické parametre pastorka označujeme indexom 1 a kolesa 2.
Charakteristickým prvkom ozubeného kolesa je ozubenie. Pozostáva z jednotlivých zubov presne definovaných tvarov a rozmerov rovnomerne rozdelených po obvode kolesa. Tvar zubov spoluzaberajúcich ozubených kolies sa musí voliť tak, aby zabezpečil v každom okamžiku záberu zubov konštantný prevodový pomer. Túto podmienku môžu splniť rôzne profily tvaru zubov, ale z výrobných dôvodov sa všeobecne používajú evolventné profily.


Konštantný prevodový pomer

Konštantný prevodový pomer zabezpečí napr. prenos rovnomerného otáčavého pohybu hnacieho hriadeľa na rovnomerný otáčavý pohyb poháňaného hriadeľa ozubeného prevodu. Pohyb dvoch spoluzaberajúcich kolies je potom rovnaký, ako keby sa po sebe odvaľovali dva valce s povrchom totožným s valivými plochami (valcami), ktoré sú pri nekorigovanom ozubení totožné s rozstupovými plochami (valcami).

Prevodový pomer potom pri správnom ozubení je:

kde:   1, 2 (s-1) - uhlová rýchlosť hnacieho, resp. poháňaného hriadeľa
          n1, n2 (s-1) - frekvencia otáčania hnacieho, resp. poháňaného hriadeľa
          z1, z2 - počty zubov pastorka, resp. kolesa


Pozri tiež kapitolu |    Pozri tiež obrázok